Bezpieczny senior

Nie daj się oszukać! – oszustwa na policjanta.

Seniorze bądź ostrożny, nie daj się oszukać! Mimo licznych apeli policjantów z łódzkiej komendy funkcjonariusze nadal odnotowują duże zaufanie do osób, które są dla nas tylko głosem w słuchawce telefonu. Oszuści dzwoniąc do starszych osób próbują wyłudzać pieniądze, które często stanowią wszystkie oszczędności seniorów. Będąc w takiej sytuacji pamiętaj rozłącz się i powiadom o wszystkim Policję i swoich najbliższych.

Niemal każdego dnia przestępcy wykorzystują bezradność, podeszły wiek, łatwowierność i stan zdrowia osób starszych. Według policyjnych statystyk na terenie Łodzi ofiarami przestępców działających metodą „na legendę” od początku tego roku padły 132 osoby, które straciły łącznie prawie 29 000 000 złotych. Najczęściej poszkodowanymi były osoby w przedziale wiekowym 84 – 90 lat. Rekordzistą jednak okazał się 55 – letni mężczyzna, który w kwietniu tego roku oszustwem   „na policjanta” stracił oszczędności życia na kwotę 2 300 000 złotych. Statystyki łódzkiej komendy pokazują również, że w 46 przypadkach cały czas metoda „na policjanta” jest uważana za jedną z najbardziej wiarygodnych wśród seniorów.  

Jak działa przestępca? Nieznany głos w telefonie podaje się za funkcjonariusza Policji, Centralnego Biura śledczego Policji a nawet za funkcjonariusza Centralnego Biura do Zwalczania Cyberprzestępczości, podając wymyślone imię, nazwisko, a nawet numer identyfikacyjny policjanta. Fałszywy rozmówca informuje seniora o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Wiarygodnie wmawia, że nieznana osoba ma dostęp do danych w jednym z banków i pieniądze rozmówcy są zagrożone, po czym bardzo często dopowiada, że oszust został namierzony. Dzwoniący bardzo często nalega, aby pokrzywdzony wypłacił określoną sumę pieniędzy z banku i przekazał ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta. Niestety z uwagi na zaufanie, jakim społeczeństwo darzy Policję, informacje podawane przez oszusta nie są w żaden sposób weryfikowane, bo wydają się wiarygodne. Podczas prowadzonych rozmów telefonicznych oszuści bardzo często wywierają na ofiarach presję czasu. Nie pozwalają im zastanowić się, czy sprawdzić informacji o osobie dzwoniącej. Swoim zachowaniem przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Wielokrotnie powtarzają, że gotówka, która jest przechowywana na koncie nie jest bezpieczna i może paść łupem oszustów.  Niestety po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają z oszczędnościami ofiary. Takie zachowanie natychmiast powinno obudzić czujność seniora, który po zakończonej rozmowie i odłożeniu słuchawki telefonu powinien skontaktować się z najbliższą jednostką policji i poinformować o takim zdarzeniu.

A oto kilka rad jak nie stać się ofiarą oszustów?

  • zachowajmy ostrożność – policjant nigdy nie zadzwoni do nas z informacją o prowadzonej akcji,
  • nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów
  • nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie, nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności,
  • zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje,
  • nie dajmy się namówić na pozostawienie naszych pieniędzy w jakimś odosobnionym miejscu, nie wyrzucajmy ich przez okno, nie pozostawiajmy we wskazanym przez oszusta miejscu,
  • w momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną rozłączając się,
  • powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Zapamiętaj!!!

Funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach i nie proszą o przekazywanie pieniędzy. Gdy z powodu naszej nieuwagi, roztargnienia, codzienności życia albo sprytu oszustów doszło do oszustwa masz prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce Policji. Każde zgłoszenie tego typu oszustw zwiększa szanse organów ścigania na szybkie ustalenie sprawcy.

Powrót na górę strony