Nie daj się oszukać!
Mimo licznych akcji profilaktycznych i edukacyjnych oraz apeli i porad, a także pomimo coraz większej świadomości społecznej w temacie różnego rodzaju cyberoszustw i oszustw na tak zwaną legendę, przestępcy cały czas próbują wyłudzać dane do logowania do kont bankowych i doprowadzać do przekazania im pieniędzy. Łódzcy policjanci przypominają podstawowe zasady, dzięki którym możemy uniknąć tego typu zagrożeń i nie paść ofiarą oszustwa.
Oszuści aby osiągnąć swój cel nieustannie modyfikują znane już metody oraz wymyślają nowe, tak aby nakłonić osoby w różnym wieku do przekazania im danych do logowania do bankowości elektronicznej, a nierzadko również oszczędności często całego życia w postaci gotówki i kosztowności. Podczas rozmów telefonicznych podają się za osoby bliskie, policjantów, przedstawicieli innych służb, czy pracowników banków albo poczty, starając się wzbudzić zaufanie. Podstępnie wyłudzają informacje o oszczędnościach czy loginy i hasła. Manipulując i wywierając presję na pokrzywdzonych, doprowadzają ich do przekazania pieniędzy. Bardzo często informują o próbie oszustwa i konieczności instalowania oprogramowania, które umożliwia przejęcie sterowania nad cudzym komputerem. Dla uwiarygodnienia proponują rozmówcy, by bez rozłączenia zadzwonił na numer policji i potwierdził ich dane, albo przełączają do odpowiedniego, choć w rzeczywistości nieistniejącego, działu banku, który to zrobi. Internet pełen jest również ogłoszeń promujących bardzo atrakcyjne inwestycje w krypto waluty, czy akcje znanych spółek, które to reklamy uwierzytelniane są (bez ich wiedzy i zgody) wizerunkami osób znanych i wzbudzających zaufanie.
Łódzcy policjanci przypominają:
- W naszym codziennym życiu stosujmy zasadę ograniczonego zaufania do wszelkich nieznanych nam osób. Zarówno tych, które do nas telefonują, jak również pukających do naszych drzwi.
- Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny lub pracownika instytucji i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
- Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie.
- Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności pod namową telefonicznego rozmówcy.
- Nie działajmy w pośpiechu, nie podejmujmy od razu pieniędzy z banku - odłóżmy termin wypłaty lub udzielenia pożyczki najlepiej o kilka dni.
- Nikomu nie podawajmy swoich danych danych do logowania do bankowości elektronicznej i nie instalujmy nieznanego oprogramowania.
- Nie korzystajmy NIGDY z linków, które przychodzą w wiadomościach sms, na komunikatorach, bądź mailem, a pochodzą od nieznanych nam osób i nie są sprawdzone;
- Sprawdzajmy czy witryna na którą zostaliśmy przekierowani jest bezpieczna (sprawdzajmy w szczególności poprawność adresu internetowego i jego zgodność z tym co widzimy na ekranie);
- ZAWSZE sprawdzajmy czy zgadza się odbiorca oraz kwota transakcji w otrzymywanych przez nas np. na telefon potwierdzeniach przelewu;
- Nie udostępniajmy nikomu numeru swojej karty kredytowej, czy skanu dokumentów;
- Czytajmy opinie w internecie na temat firm i inwestycji, szczególnie tych wyjątkowo korzystnych oraz sprawdzajmy wiarogodność profili, które udostępniają tego typu reklamy – jeśli uważasz, że oferta jest zbyt dobra żeby mogła być prawdziwa, to pewnie masz rację.
Pamiętaj:
- Policja nigdy nie informuje o prowadzonych sprawach telefonicznie.
- Policja nigdy nie żąda przekazania pieniędzy, cennych rzeczy i prywatnych haseł czy loginów – jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni w tej sprawie – odłóż słuchawkę.
- Policja musi działać zgodnie z procedurami – funkcjonariusz na początku rozmowy przedstawia się i podaje stopień oraz pokazuje legitymację, na której jest imię, nazwisko, zdjęcie, stopień, numer legitymacji, numer identyfikacyjny, data ważności.
- Po zakończeniu rozmowy telefonicznej z rzekomym policjantem, zadzwoń pod numer alarmowy i poinformuj Policję o zaistniałej sytuacji.
Zwracamy się również z apelem do osób młodych! Informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Przypominajmy jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy lub przekazanie ich w ramach prowadzonych działań. Zwróćmy również uwagę na to zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Pamiętajmy żeby nie być biernym, a o każdej próbie oszustwa informujmy organy ścigania.
mł. asp. Maksymilian Jasiak