Wizyta w Wilnie
W dniach od 25 września do 1 października 2017r kom. Iwona Firaza z Komendy Miejskiej Policji w Łodzi uczestniczyła w międzynarodowym projekcie w ramach programu Erasmus+ pn.:"Resilience", który ma na celu wypracowanie efektywnych działań profilaktycznych skierowanych do młodzieży w wieku 13-18 lat zagrożonych min. rezygnacją z nauki przed ukończeniem 18 roku życia, podejmowaniem zachowań ryzykownych tj. zażywanie substancji psychoaktywnych oraz przedwczesną inicjacją seksualną.
Projekt realizuje i koordynuje Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi i zakłada współpracę w tej materii trzech krajów borykających się z powyższymi problemami :Polska, Litwa i Rumunia.
Spotkania kadry pedagogicznej i psychologicznej oraz osób z instytucji wspomagających system edukacyjny z trzech krajów realizujących projekt Resilience pozwalają szerzej spojrzeć na problemy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz dzieci będących w sytuacjach kryzysowych.
Nakłady finansowe jakie przeznaczone są na edukację dzieci i młodzieży oraz pracę wychowawczą z młodzieżą przejawiającą symptomy demoralizacji są nieporównywalne do tego z czym boryka się system edukacji w Polsce. W polskiej w szkole oprócz nauczycieli, problemami dzieci i młodzieży zajmuje się pedagog szkolny. W niektórych szkołach pracuje również psycholog. W litewskiej szkole pracuje pedagog szkolny, psycholog, edukator społeczny. Litwa może być wzorem do naśladowania w umiejętności pozyskiwania funduszy z Unii Europejskiej i wykorzystywania potencjału wykształconej kadry pedagogicznej.
System nauczania składa się z trzech etapów: szkoła podstawowa, progimnazjum, gimnazjum lub szkoła zawodowa. Gimnazjum to inaczej polskie Liceum, które po łącznie 12 latach nauki kończy się egzaminem maturalnym. Skala ocen od 1 do 10, ale dopiero od 5 w górę dzieci nie martwią się poprawkami. Natomiast w ośrodkach socjoterapii i wychowawczych, gdzie trafiają dzieci z zaburzeniami zachowania opiekunów jest więcej niż wychowanków, np. w Kownie w Ośrodku Socjoterapii obecnie przebywa 12 wychowanków a pedagogów i psychologów do pracy z młodzieżą jest 16 osób, nie licząc personelu administracyjnego.
Podczas pobytu na Litwie oprócz merytorycznej pracy nad projektem, uczestnikom pokazano placówki zajmujące się edukacją i socjoterapią oraz wsparciem dzieci będących w sytuacjach kryzysowych. Praca z dzieckiem z zaburzeniami zachowania rozpoczyna się od profesjonalnej diagnozy, a następnie konsekwentnej pracy nad dzieckiem i rodziną. Jeśli jednak dziecko nie zmienia zachowania, a rodzina nie współpracuje to dziecko trafia do placówki socjoterapii a rodzina jest poddana obligatoryjnej, dwuletniej terapii. Dopiero po odbyciu terapii rodzina może starać się o powrót dziecka do domu.
Poza pracą nad projektem i wymianą doświadczeń była również możliwość zwiedzania Wilna, Kowna oraz Zamku w Trokach.