STANOWISKO KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W ŁODZI W SPRAWIE WYDANIA NEGATYWNEJ OPINII W ZAKRESIE SPEŁNIENIA WARUNKÓW BEZPIECZEŃSTWA PRZEZ ŁKS ŁÓDŹ S.A., 94-020 ŁÓDŹ, AL. UNII LUBELSKIEJ 2, A ODNOSZĄCEJ SIĘ DO PRZEPROWADZENIA IMPREZ MASOWYCH - MECZÓW PIŁKI NOŻNEJ W RAMACH ROZGRYWEK EKSTRAKLASY PIŁKARSKIEJ W RUNDZIE JESIENNEJ SEZONU 2019/2020:
Zgodnie z art. 28 ust. 1 Ustawy z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Z 2018 r. poz. 1870 ze zm.)11 Zwanej dalej BIM; właściwy miejscowo komendant powiatowy (rejonowy, miejski) Policji wydaje opinię w zakresie spełnienia warunków bezpieczeństwa przez organizatora cyklu imprez masowych - w tym przypadku meczów piłki nożnej z udziałem drużyny ŁKS-u Łódź. Właściwym organem do wydania decyzji zgodnie z art. 24 Ustawy z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Z 2018 r. poz. 1870 ze zm.) zezwalającej na przeprowadzenie imprezy masowej jest ,w tym wypadku, Prezydent Miasta Łodzi , nie Policja.
Organizator ma ustawowy obowiązek zwrócić się z wnioskiem do organu, przedkładając pełną dokumentację określoną w ustawie o BIM.
27 lutego 2019 r. Komendant Miejski Policji w Łodzi wydał opinię pozytywną w zakresie spełnienia warunków bezpieczeństwa przez ŁKS Łódź Sp. z o. o. do przeprowadzenia cyklu imprez masowych (meczów piłki nożnej) z udziałem ŁKS-u Łódź rozgrywanych w ramach I Ligi Piłki Nożnej, podczas tzw. „rundy wiosennej”. W przedmiotowej opinii już wówczas zwrócono uwagę na niedostateczne zabezpieczenie sektora (trybuny) gości w zakresie infrastruktury technicznej, w tym na brak monitoringu dedykowanego trybunie kibiców przyjezdnych. Wykonane wówczas przez MAKiS poprawki infrastruktury stadionu mające na celu dostosowanie stadionu do przyjęcia kibiców gości stanowiły niezbędne minimum czynności zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa na stadionie.
Biorąc pod uwagę stwierdzone zastrzeżenia, klasę rozgrywkową – pierwsza liga, analizę mogących wystąpić zagrożeń, Komendant Miejski Policji w Łodzi wydał opinię pozytywną, jednakże z zastrzeżeniem, że wszystkie mecze rozgrywane na stadionie przy al. Unii Lubelskiej 2, rozgrywane z udziałem kibiców gości będą traktowane jako imprezy masowe podwyższonego ryzyka. Podkreślenia wymaga fakt, że opinia pozytywna odnosiła się do rozgrywek I Ligi, w ramach której na podstawie analizy ryzyka można było przyjąć tezę, że pomimo stwierdzenia uchybień, skala potencjalnego zagrożenia nie będzie tak wysoka jak w przypadku rozgrywek Ekstraklasy. Pomimo tego 19 kwietnia 2019 r. podczas meczu ŁKS-u Łódź z Sandecją Nowy Sącz, kibice drużyny gości dopuścili się przestępstwa w trakcie zawodów, które określone jest w art. 59 BIM, odpalając około 30 rac i powodując zadymienie stadionu. Z uwagi na brak monitoringu dedykowanego trybunie gości, nie zidentyfikowano sprawców ww. przestępstwa. Ponadto 11 maja 2019 r. w trakcie meczu ŁKS-u Łódź z Chojniczanką Chojnice doszło do odpalenia środków pirotechnicznych w ilości ok. 20 rac świetlnych przez kibiców miejscowych. Pomimo tego incydentu organizator nie przedsięwziął żadnych prac ukierunkowanych na podniesienie poziomu bezpieczeństwa na stadionie ŁKS-u, w szczególności na trybunie kibiców przyjezdnych. Wnioskować należy, że zarówno infrastruktura techniczna jak i służby organizatora nie dają gwarancji zachowania bezpieczeństwa podczas imprez masowych.
19 czerwca 2019 roku, przed rozpoczęciem rozgrywek Ekstraklasy organizator zwrócił się do Komendanta Miejskiego Policji w Łodzi z wnioskiem o wydanie opinii w zakresie spełnienia warunków bezpieczeństwa przez ŁKS Łódź S.A., przedstawiając komplet wymaganych ustawą o BIM dokumentów. Zgodnie z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o BIM dokonano analizy dokumentacji, lustracji obiektu stadionu oraz przeprowadzono analizę ryzyka w zakresie mogących wystąpić zagrożeń bezpieczeństwa podczas meczów piłki nożnej na stadionie ŁKS-u w ramach rozgrywek Ekstraklasy. Przeprowadzona w dniu 26 czerwca 2019 r. lustracja stadionu przez funkcjonariuszy Policji przy udziale organizatora wskazała na szereg zastrzeżeń, co do infrastruktury technicznej.
Uchybienia, które wskazano w opinii na rozgrywki w ramach Ekstraklasy to m.in.:
ogrodzenie terenu imprezy masowej od strony al. Unii Lubelskiej i parku im. Piłsudskiego stanowi metalowy płot o wysokości ok. 2,2 m. przeplatany plastikowymi paskami uniemożliwiającymi oglądanie przebiegu imprezy przez osoby postronne. Użyty do wypełnienia ogrodzenia materiał oraz sposób jego montażu pozostaje łatwy do jego demontażu lub zniszczenia powodując tym samym możliwość przekazywania na teren imprezy masowej przedmiotów zabronionych i niebezpiecznych,
druga strona schodów biegnących w stronę sektora rodzinnego (B1 i B2), a także sektora A1 posiada metalowe panele do wysokości około 2 m. od poziomu stopnia schodów, zasłaniające parking dla kibiców gości, jednak nie chroni to przed rzucaniem przedmiotami w jego kierunku, a także nie zabezpiecza przed ewentualnym przedostaniem się zantagonizowanych kibiców w obu kierunkach. Konstrukcja odgrodzenia pozwala na łatwe wspinanie się na nie i nawiązanie kontaktu wzrokowego przez zantagonizowane grupy,
ogrodzenie terenu imprezy masowej od strony parkingu (teren, na którym znajdował się stary stadion) stanowi płot o konstrukcji metalowej o wysokości ok. 2,2 m. Płot kończy się kilka metrów za bramo-furtą, na wysokości początku schodów prowadzących na sektory B3, B4 i C1. W dalszej części schody oraz przejście na poziomie + 1 są oddzielone od terenu przyległego do Atlas Areny jedynie barierką, gdzie również istnieje możliwość podawania z zewnątrz niedozwolonych przedmiotów,
brak wysokiej siatki pomiędzy trybuną gości, a drogą prowadzącą na sektor gospodarzy, co skutkować mogłoby obrzuceniem się przez kibiców niebezpiecznymi przedmiotami,
brak siatek zabezpieczających i związane z tym ryzyko rzucania niebezpiecznymi przedmiotami zarówno z sektora A1 zajmowanego przez kibiców ŁKS-u w kierunku sektora dla kibiców gości jak i w kierunku przeciwnym tj. w kierunku kibiców gospodarzy,
jedynie częściowe osłonięcie siatką sektora przyjezdnych daje możliwość rzucania niebezpiecznymi przedmiotami w kierunku parkingu dla kibiców przyjezdnych jak również prowadzącego na niego ciągu komunikacyjnego,
możliwość dewastacji lekkiej konstrukcji trybuny sektora gości oraz jej wywrócenia i wykorzystania elementów do dewastacji ogrodzenia sektora gości, z uwagi na brak stałego jej przytwierdzenia do podłoża,
brak kamer monitoringu dedykowanych wyłącznie do stałej rejestracji zachowań kibiców drużyny gości oraz ich właściwej identyfikacji,
możliwość przekazania zabronionych lub niebezpiecznych przedmiotów z terenu parkingu na teren imprezy masowej w strefie wejścia dla kibiców gości, z uwagi na brak zasięgu kamer monitoringu w tym miejscu oraz niewystarczające ogrodzenie.
Są to m.in. zastrzeżenia wskazywane już wcześniej organizatorowi w poprzedniej opinii, który nie podjął działań mających na celu poprawę stanu technicznego trybuny gości oraz infrastruktury przyległej.
Analiza ryzyka w ramach rozgrywek Ekstraklasy wskazuje na wysoki stopień zorganizowania grup kibiców przyjezdnych oraz prezentowanie przez nich agresywnych zachowań i antagonizmu wobec łódzkich drużyn. Zatem wnioskować należy, że czynniki te będą miały znaczny wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom imprezy masowej.
Na analizę ryzyka wpływ mają min. zbiorowe zakłócenia bezpieczeństwa i porządku publicznego zaistniałe podczas rozgrywek Ekstraklasy na terenie całego kraju. Przykładem może być tutaj mecz pomiędzy drużynami Lecha Poznań i Legii Warszawa, który odbył się w dniu 20 maja 2018 roku, podczas którego na murawę stadionu posiadającego znacznie lepszą infrastrukturę techniczną niż omawiany stadion łódzki, wbiegli kibice zantagonizowanych drużyn, co skutkowało koniecznością wprowadzenia na obiekt pododdziałów zwartych Policji i podjęcia przez nie działań przywracających zbiorowo naruszony porządek prawny. Jak wskazuje terminarz rozgrywek Ekstraklasy, wymienione drużyny będą rozgrywać swoje mecze na stadionie przy al. Unii 2.
Jednocześnie zauważyć należy, że przedstawiciel organizatora, dyrektor ŁKS ,podczas spotkania w ramach Wojewódzkiego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Bezpieczeństwa Imprez Masowych 25 czerwca 2019 roku (na dzień przed zaplanowaną lustracją obiektu w związku z wydaniem opinii na rozgrywki Ekstraklasy) w Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego, stwierdził cyt. „ŁKS po awansie do Ekstraklasy przygotowuje się na zwiększoną liczbę kibiców przyjezdnych oraz zwiększoną liczbę incydentów z udziałem kibiców ze względu na rangę rozgrywek”. W ramach tego samego spotkania Policja zwracała uwagę na jakość ogrodzeń, a także zabezpieczenie dostępu do materiałów budowlanych w kontekście planowanej rozbudowy stadionu .
Policja wielokrotnie sygnalizowała zastrzeżenia do stanu zabezpieczeń na obiekcie użytkowanym przez ŁKS Łódź tym bardziej dziwić może aktualne zaskoczenie opinią wydaną 2 lipca 2019 roku. W tym miejscu należy ponownie podkreślić, że nieprawidłowości wykazane w poprzedniej opinii z 27 lutego 2019 r. dot. poprzedniej rundy rozgrywkowej (tzw. rundy wiosennej), były bezpośrednią przyczyną do uznania wszystkich meczów rozgrywanych z udziałem kibiców przyjezdnych na stadionie przy al. Unii, za imprezy masowe o podwyższonym ryzyku.
Kwestia zakupu trybuny dla kibiców przyjezdnych nie była przedmiotem konsultacji między MAKIS-em (ŁKS-em), a Komendą Miejską Policji w Łodzi. Informacje dot. zakupu i ustawienia trybuny zostały przekazane do KMP w Łodzi już po fakcie.
Funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji w Łodzi nie uczestniczyli także w procesie weryfikacji i dopuszczenia stadionu do rozgrywek Ekstraklasy.