Aktualności

Jechał bez tablicy rejestracyjnej - miał jednak znacznie więcej na sumieniu

Policjanci zatrzymali do kontroli pojazd, który nie posiadał tablicy rejestracyjnej. Jak się jednak okazało jego kierujący miał zatrzymane prawo jazdy, a samochód którym jechał nie powinien poruszać się po drogach.

3 grudnia 2020 roku około godz. 10:00 podczas patrolowania ulicy Zielonej w Łodzi funkcjonariusze łódzkiej drogówki zauważyli pojazd, który nie posiadał przedniej tablicy rejestracyjnej.

W trakcie kontroli okazało się, że 27-letni kierujący pojazdem marki BMW posiadał przy sobie oryginalną tablicę rejestracyjną, jednak była ona schowana w bagażniku.

Po sprawdzeniu w policyjnych bazach danych dokumentów kierującego wyszło na jaw, że mężczyzna nie może się poruszać pojazdami, gdyż jego prawo jazdy zostało zatrzymane 25 czerwca 2020 roku na okres powyżej 1 roku.

Uwagę policjantów zwrócił także wygląd samochodu a dokładnie jego opony, które znacząco wystawały poza obrys pojazdu, naruszając jego konstrukcję. 27-latek nie potrafił powiedzieć policjantom w jakim celu założył w pojeździe szersze opony, natomiast kierowanie pojazdem pomimo obowiązującego zakazu tłumaczył przysłanym na telefon komórkowy sms, z informacją, że może już kierować pojazdami.

W związku ze stworzeniem zagrożenia w ruchu drogowym spowodowanym niewłaściwym rozmiarem opon mieszkańcowi Łodzi zatrzymano dowód rejestracyjny, natomiast za kierowaniem pojazdem pomimo obowiązującego zakazu odpowie teraz przed Sądem. Za niestosowanie się do wyroku sądu grozi nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

Policjanci przypominają!!!

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia jasno określa, że:

§11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się: (…)
10) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony(…)

Wynika z tego, że zmiana elementów konstrukcji na inne, wykraczające poza określony zakres, może okazać się niebezpieczna. Wszystkie części ruchome pojazdu powinny znajdować się pod osłonami. W przypadku kół, takimi osłonami są błotniki. Ich zadaniem nie jest tylko ochrona przed chlapaniem i wyłapywaniem brudu spod kół. Błotniki są bardzo ważnym elementem pojazdu, który w razie kolizji lub potrącenia, chroni pieszych oraz innych zmotoryzowanych uczestników ruchu przed obrażeniami.

Pamiętajmy także, że po dokonaniu istotnych zmian w konstrukcji pojazdu, należy przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne. Uprawniony diagnosta zapozna się ze stanem technicznym pojazdu i podejmie decyzję o dopuszczeniu go do ruchu lub nie. Wszystko zależy od tego, czy pozwolą na to warunki techniczne dla pojazdów określone w rozporządzeniu.

 

sierż. sztab. Jadwiga Czyż

WRD KMP w Łodzi

 

Powrót na górę strony