Źle zabezpieczony ładunek powodem kontroli drogowej
Policjanci z łódzkiej drogówki podczas patrolowania autostrady A1 zapobiegli potencjalnej tragedii na drodze. Kierowca dostawczaka został ukarany mandatem karnym i zakazem dalszej jazdy za niewłaściwe zabezpieczenie przewożonego ładunku.
7 stycznia 2021 roku około godziny 17:30 policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi patrolowali autostradę A1. Na wysokości MOP Skoszewy zauważyli dostawczego nissana interstar, z którego skrzyni wystawały jakieś bele. Niestety towar przemieszczał się i groził wypadnięciem na jezdnię. Mundurowi natychmiast zatrzymali nissana do kontroli.
Samochód prowadził 49-latek, który podróżował z Łasku do Warszawy z dostawą włókniny. Podczas kontroli okazało się, że przewożony towar wystawał poza tylny obrys pojazdu ponad 2 metry, wystający ładunek był nieprawidłowo oznaczony oraz nieprawidłowo zabezpieczony przed przemieszczaniem. Kontroli poddano również masę pojazdu wraz z ładunkiem.
Tutaj także policjanci odkryli nieprawidłowości, bowiem dopuszczalna masa całkowita pojazdu została przekroczona o ponad pół tony. Kierowca był trzeźwy i posiadał niezbędne uprawnienia do kierowania. Mężczyzna tłumaczył policjantom, że nie mógł odmówić wykonania polecenia szefa, bo bardzo zależało mu na pracy.
Dodał, że już wcześniej w ten sposób przewoził towar i nigdy nie spowodował tym żadnego wypadku. 49-latek został ukarany mandatami karnymi na łączną kwotę 300 zł. Ponadto zakazano mu dalszej jazdy do czasu przeładunku towaru, jego prawidłowego zabezpieczenia i oznakowania.
Policjanci przypominają!
Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym w art. 61 dokładnie definiuje zasady związane z przewozem ładunków. I tak: „ Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
- nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę,
- nie naruszał stateczności pojazdu,
- nie utrudniał kierowania pojazdem,
- nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmiana położenia lub wywołaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.”
Poza tym prawo Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym jasno określa jak powinien być oznaczony przewożony towar, który wystaje poza obrys pojazdu:
- ładunek wystający z przodu oznacza się chorągiewka barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku,
- ładunek wystający z boku oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej umieszczonej przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu,
- ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zwieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej, ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe.
Policjanci przypominają także, że par.6 pkt. 1 wspomnianego na początku art.1 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym mówi o warunkach jakie musi spełnić ładunek wystający poza obrys pojazdu by móc być na nim umieszczony m.in. ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 metry od płaszczyzny obrysu pojazdu.
sierż. sztab. Jadwiga Czyż WRD KMP w Łodzi