Aktualności

Kolejny oszust metodą na BLIK zatrzymany

Funkcjonariusze z I Komisariatu Policji zatrzymali 22-letniego obywatela Ukrainy, który po uzyskaniu dostępu do kont bankowych wypłacał gotówkę na szkodę pokrzywdzonych. Mężczyźnie grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności. Decyzją sądu został tymczasowo aresztowany.

14 grudnia 2021 roku na ulicy Pomorskiej funkcjonariusze z I Komisariatu Policji w Łodzi zwrócili uwagę na nerwowo zachowującego się mężczyznę stojącego z przy bankomacie. Stróże prawa podjęli obserwację mężczyzny, a gdy wypłacił gotówkę, postanowili go wylegitymować. Jednak na widok mundurowych mężczyzna rzucił się do ucieczki. Po krótkim pościgu 22-letni obywatel Ukrainy został zatrzymany. Podczas rozmowy zachowywał się nerwowo i trzęsły mu się ręce. Miał powód, gdyż jak się okazało, obracał kradzionymi pieniędzmi. Przyznał, że wypłacał gotówkę poprzez kod BLIK, podany przez znajomego, z którym kontaktował się za pomocą komunikatora internetowego. Tą drogą dostawał również wszystkie dane niezbędne do wypłat i wpłat skradzionych pieniędzy. Każda taka operacja miała pomniejszyć jego dług u tego znajomego. 22-latek usłyszał zarzut oszustwa komputerowego, za co grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności. Decyzją sądu został tymczasowo aresztowany. Sprawa jest rozwojowa, śledczy z I Komisariatu Policji w Łodzi ustalają rzeczywistą liczbę przestępstw popełnionych przez zatrzymanego 22-latka oraz dane jego wspólników.

Przypominamy, że płatność kodem BLIK jest natychmiastowa i nieodwracalna. Aby nie paść ofiarą oszustów, radzimy weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Z reguły oszuści wyłudzający kod nie wiedzą nic o osobach, pod które się podszywają, albo tylko tyle, ile wyczytały z ich przechwyconego konta. Jeśli mamy wątpliwości co do rzekomego bliskiego, najlepiej po prostu do niego zadzwonić. Ostrzegamy – jeśli otrzymujesz prośbę o "pożyczkę" nie działaj pochopnie. Wystarczy jedynie sprawdzić czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. NALEŻY zrobić to przez bezpośredni kontakt na przykład DZWONIĄC do tej osoby. Tylko w ten sposób możemy faktycznie zweryfikować czy korespondujemy ze znajomym, czy też mamy do czynienia z oszustem. W przypadku, gdy weryfikacji dokonujemy przez komunikator lub mail, może się okazać, że  w rzeczywistości piszemy z OSZUSTEM, który przejął konto naszego znajomego i się pod niego podszywa. Pamiętajmy również, by nie klikać w nieznane linki i nie podawać numeru swojej karty płatniczej. Weryfikujmy otrzymane z banku SMS-y służące do autoryzacji. Apelujemy o rozwagę i ostrożność.

mł. asp. Kamila Sowińska


 

Powrót na górę strony