Jak jeździć bezpiecznie na rowerze?

Każdy z nas jest uczestnikiem ruchu drogowego, zmienia się tylko rola, w której występujemy - raz jesteśmy kierowcą, innym razem rowerzystą, bardzo często pieszym. Na terenie Łodzi ruszył „rower miejski” i tylko od nas zależy jaki będzie poziom bezpieczeństwa na łódzkich drogach.

Należy pamiętać,  że w ruchu drogowym napotkać można  na liczne zagrożenia, dlatego wszystkich bez wyjątku, zarówno pieszych, jak i kierujących obowiązują przepisy zawarte w Ustawie Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602), Rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych (Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393), Ustawie o kierujących pojazdami (Dz.U. 2011 nr 30 poz. 151). Zasady zachowania ostrożności lub szczególnej ostrożności, to reguły, do których użytkownik drogi powinien rygorystycznie się stosować. Zasady te oznaczają, iż należy unikać wszelkiego działania, które mogłoby wywołać zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, utrudnić go lub narazić kogoś na szkodę (art. 3 pord). Nie należy również zapominać o zasadach ograniczonego zaufania (art. 4 pord).

Nim wsiądziesz na rower zapoznaj się z kilkoma ważnymi wskazówkami:

  • korzystaj z infrastruktury przeznaczonej dla rowerzystów,
  • jedź z taką prędkością, która pozwoli panować nad rowerem i pozwoli, w miarę możliwości, na szybką reakcję na stwierdzone lub przewidywane zagrożenie,
  • nie przejeżdżaj po przejściach dla pieszych - żaden pojazd nie ma prawa przejeżdżania wzdłuż po przejściu,
  • jadąc w mieście na rowerze bądź skoncentrowany, sytuacja w ruchu drogowym ulega szybkim zmianom,
  • skręcając zawczasu sygnalizuj manewr wyciągniętą ręką. Kierowcy muszą znać twoje zamiary. Przed zmianą pasa upewnij się czy możesz bezpiecznie wykonać ten manewr,
  • uważaj, gdy przejeżdżasz obok zaparkowanych samochodów. W każdej chwili któryś z tych pojazdów może ruszyć albo mogą w nim zostać otwarte drzwi,
  • obserwuj również wyjazdy z posesji i parkingów. Kierowcy łatwiej jest zauważyć wolniej przemieszczającego się pieszego, niż szybciej jadącego rowerzysty nie ma szans.
  • staraj się obserwować nawierzchnię drogi. Wjechanie w ubytek w jezdni może być bardzo niebezpieczne,
  • pamiętaj, że nie wolno jeździć bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach,
  • nie korzystaj w trakcie jazdy z telefonu, jeśli nie masz zestawu słuchawkowego,
  • podróżowanie rowerem po zapadnięciu zmroku lub w niesprzyjających warunkach atmosferycznych zwiększa ryzyko wypadków. Pamiętaj, że rower poruszający się po zmroku musi być oświetlony. Używaj również elementów odblaskowych,
  • to, że ty widzisz samochód, wcale nie oznacza, że jego kierowca widzi ciebie,
  • jeśli możesz nakładaj porządny kask. Urazy głowy to częsty rezultat upadku,
  • najważniejszy jest rozsądek. Bądź rozważny jadąc na rowerze!

PODRĘCZNIK ROWERZYSTY

Każdego roku dochodzi do wypadków drogowych z udziałem rowerzystów. Wielu zdarzeniom można byłoby zapobiec, gdyby rower był sprawny technicznie i właściwie wyposażony.

Rower powinien być wyposażony:

  • w jedno światło pozycyjne barwy białej z przodu,
  • w światło odblaskowe barwy białej z przodu,
  • w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej z tyłu,
  • w światło odblaskowe barwy czerwonej z tyłu,
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Przed jazdą rowerem sprawdźmy:

  • czy koła są odpowiednio napompowane?
  • czy hamulce działają prawidłowo?
  • czy sprawne są przednie i tylne światła roweru?
  • czy wyraźnie słychać sygnał ostrzegawczy?
  • czy wszystkie podzespoły są należycie dokręcone?
  • czy prawidłowo jest ustawiona kierownica i siodełko, wyregulowane odpowiednio do wzrostu?
  • czy łańcuch jest odpowiednio naciągnięty?

Uważajmy również na złodziei i paserów

Odpowiednie zabezpieczenie i nie pozostawianie w odludnych miejscach roweru uchroni go przed kradzieżą. Unikajmy kupowania za podejrzanie niską cenę dobrej klasy jednośladów, mogą pochodzić z przestępstwa. Oznakowanie roweru pozwoli na szybką identyfikację i odzyskanie w przypadku utraty.

Powrót na górę strony