Aktualności

Nie daj się oszukać!

Mimo licznych akcji profilaktycznych i edukacyjnych oraz apeli i porad łódzkich policjantów, różnego rodzaju cyberoszustwa oraz oszustwa na tak zwaną legendę nadal są sporym problemem. Przestępcy podczas rozmów telefonicznych podają się za osoby bliskie, policjantów, przedstawicieli innych służb, czy pracowników banków albo poczty. Podstępnie wyłudzają informacje o oszczędnościach czy dane do logowania do bankowości elektronicznej. Manipulując i wywierając presję na pokrzywdzonych doprowadzają ich do przekazania pieniędzy.

Oszuści aby osiągnąć swój cel nieustannie modyfikują znane już metody oszustw oraz wymyślają nowe. Mimo coraz większej świadomości społeczeństwa na ten temat w dalszym ciągu pojawiają się sytuacje, w których osoby w różnym wieku przekazują nieznajomym dane do logowania do bankowości elektronicznej, a nierzadko również oszczędności całego swojego życia. Oszuści dzwoniąc starają się wzbudzić zaufanie swoich ofiar. Proponują bardzo atrakcyjne inwestycje w krypto waluty, czy na przykład Baltic Pipe, często informują o próbie oszustwa i konieczności instalowania oprogramowania typu AnyDesk. Dla uwiarygodnienia proponują rozmówcy, by bez rozłączenia, zadzwonił na numer policji i potwierdził ich dane, albo przełączają do odpowiedniego, choć w rzeczywistości nieistniejącego, działu banku, który to zrobi.

Łódzcy policjanci przypominają:

    W naszym codziennym życiu stosujmy zasadę ograniczonego zaufania do wszelkich nieznanych nam osób. Zarówno tych, które do nas telefonują, jak również pukających do naszych drzwi.
    Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny lub pracownika instytucji i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
    Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie.
    Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności pod namową telefonicznego rozmówcy.
    Nie działajmy w pośpiechu, nie podejmujmy od razu pieniędzy z banku-odłóżmy termin wypłaty lub udzielenia pożyczki najlepiej o kilka dni.
    Nikomu nie podawajmy swoich danych danych do logowania do bankowości elektronicznej i nie instalujmy nieznanego oprogramowania.
    Czytajmy opinie w internecie na temat firm i inwestycji, szczególnie tych wyjątkowo korzystnych.

Pamiętaj:

    Policja nigdy nie informuje o prowadzonych sprawach telefonicznie – odłóż słuchawkę, nic Ci za to nie grozi.
    Policja nigdy nie żąda przekazania pieniędzy, cennych rzeczy i prywatnych haseł czy loginów – jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni w tej sprawie – odłóż słuchawkę.
    Policja musi działać zgodnie z procedurami – funkcjonariusz na początku rozmowy przedstawia się i podaje stopień oraz pokazuje legitymację, na której jest imię, nazwisko, zdjęcie, stopień, numer legitymacji, numer identyfikacyjny, data ważności
    Po zakończeniu rozmowy telefonicznej z rzekomym policjantem, zadzwoń pod numer alarmowy i poinformuj Policję o zaistniałej sytuacji.

Zwracamy się również z apelem do osób młodych! Informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Przypominajmy jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy lub przekazanie ich w ramach prowadzonych działań. Zwróćmy również uwagę na to zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Pamiętajmy żeby nie być biernym, a o każdej próbie oszustwa informujmy organy ścigania.

sierżant sztabowy Maksymilian Jasiak

Powrót na górę strony